Tytu³: Aleksander BocheÅ„ski i jego wizja dziejów Polski Wiadomo¶æ wys³ana przez: Hank 2007-09-07, 17:19:32 Jan KwaÅ›niewski wielokrotnie dawaÅ‚ siÄ™ poznać jako przeciwnik narodowo-ojczyźnianej tradycji historiograficznej, promujÄ…cej heroiczno-mesjanistycznÄ… wizjÄ™ tzw. "powstaÅ„ narodowych", wedle której Å›mierć za ojczyznÄ™ stanowi najwyższÄ…, Å›wiÄ™tÄ… wartość w życiu prawdziwego Polaka - patrioty. JK przywoÅ‚ywaÅ‚ w tym miejscu osobÄ™ Aleksandra BocheÅ„skiego - zwiÄ…zanego z dawnÄ… endecjÄ… wybitnego dziaÅ‚acza gospodarczego i popularyzatora historii. PrzywoÅ‚ywaÅ‚ tu najwybitniejsze dzieÅ‚o tegoż: "Dzieje gÅ‚upoty w Polsce" opublikowane po raz pierwszy tuż po zakoÅ„czeniu II wojny Å›wiatowej, w którym BocheÅ„ski zawarÅ‚ druzgocÄ…cÄ… krytykÄ™ tradycji powstaÅ„czej, pisanÄ… zasadniczo z pozycji tzw. krakowskiej szkoÅ‚y historycznej i części obozu narodowego. DzieÅ‚o to, to Å›wietna szkoÅ‚a racjonalistycznego i chÅ‚odnego, wykalkulowanego podejÅ›cia polityki, w tym przede wszystkim do polityki miÄ™dzynarodowej, w której Å›ciÅ›le rozdziela siÄ™ etykÄ™ polityka - przywódcy od etyki życia codziennego przeciÄ™tnego obywatela. "Dzieje gÅ‚upoty w Polsce" stanowiÄ… wiÄ™c unikat w historii polskiej myÅ›li politycznej zasadniczo hoÅ‚dujÄ…cej naiwnemu idealizmowi, spirytualizmowi (mickiewiczowski mesjanizm etc.) oraz koncepcji "zwyciÄ™stwo moralnego", których najbardziej spektakularnÄ… (i tragicznÄ…) praktycznÄ… realizacjÄ… byÅ‚o Powstanie Warszawskie, stanowiÄ…ce dziÅ› absolutne tabu i najwyższÄ…, niekwestionowanÄ… przez prawie nikogo Å›wiÄ™tość narodowÄ….
Swoistym credo BocheÅ„skiego jest nastÄ™pujÄ…ca myÅ›l. " BÅ‚Ä…d historyków i pisarzy gÅ‚oszÄ…cych niezbÄ™dność powstaÅ„ dla istnienia narodu, a wiÄ™c i ich gloryfikacjÄ™, polega na tym, że najzupeÅ‚niej pomijajÄ… oni spiżowe prawo (...) polskiego wychowania narodowego. Brzmi ono tak: inne sÄ… obowiÄ…zki obywatela i żoÅ‚nierza walczÄ…cego o swój kraj, inne wodza kierujÄ…cego armiÄ…, a jeszcze inne polityka, gdy ma decydować o wojnie lub pokoju." "Dzieje gÅ‚upoty" po raz pierwszy przeczytaÅ‚em w drugiej klasie liceum i książka ta wywarÅ‚a na mnie olbrzymie wrażenie. To byÅ‚ prawdziwy wstrzÄ…s po tym, co czytaÅ‚o siÄ™ w hoÅ‚dujÄ…cym tradycji bogoojczyźnianej podrÄ™cznikom do historii. Choć osobiÅ›cie nie przekonujÄ… mnie wszystkie aspekty myÅ›li politycznej BocheÅ„skiej (zwÅ‚aszcza panslawizm i nieco naiwna apologetyka Katarzyny II), to jego prace uważam za absolutny fundament racjonalistycznej myÅ›li politycznej i podstawÄ™ rozumnej analizy dziejów nowożytnej Polski. Jak wy widzicie tÄ… sprawÄ™? Czy czytaliÅ›cie tÄ… książkÄ™? Czy zgadzacie siÄ™ z jej zasadniczymi tezami? Dlaczego? Tytu³: Odp: Aleksander BocheÅ„ski i jego wizja dziejów Polski Wiadomo¶æ wys³ana przez: ali 2007-09-08, 11:50:34 Cytuj z: Hank 2007-09-07, 17:19:32 "Dzieje gÅ‚upoty" po raz pierwszy przeczytaÅ‚em w drugiej klasie liceum i książka ta wywarÅ‚a na mnie olbrzymie wrażenie. To byÅ‚ prawdziwy wstrzÄ…s po tym, co czytaÅ‚o siÄ™ w hoÅ‚dujÄ…cym tradycji bogoojczyźnianej podrÄ™cznikom do historii. Choć osobiÅ›cie nie przekonujÄ… mnie wszystkie aspekty myÅ›li politycznej BocheÅ„skiej (zwÅ‚aszcza panslawizm i nieco naiwna apologetyka Katarzyny II), to jego prace uważam za absolutny fundament racjonalistycznej myÅ›li politycznej i podstawÄ™ rozumnej analizy dziejów nowożytnej Polski. Jak wy widzicie tÄ… sprawÄ™? Czy czytaliÅ›cie tÄ… książkÄ™? Czy zgadzacie siÄ™ z jej zasadniczymi tezami? Dlaczego? nie czytaÅ‚em w caÅ‚oÅ›ci ale jest pewne ale 1. idea panslawizmu byÅ‚aby jak najbardziej na miejscu gdyby tu ktoÅ› kreciej roboty nie robiÅ‚ 2, pewnym elitom rzÄ…dzÄ…cym zależy na utrzymywaniu tradycji bogoojczyźnianej ale nie z pobudek patriotycznych ale z prostej potrzeby pozyskania pożytecznych idiotów , czyli tak zwanego miÄ™sa armatniego dla swych potrzeb to tyle i aż tyle myÅ›lÄ…cy na to nie dajÄ… siÄ™ naciÄ…gać i robiÄ… swoje
forum.dr-kwasniewski.pl | Dzia³aj±ce na SMF 1.0.8.
© 2001-2005, Lewis Media. Wszystkie prawa zastrze¿one. |