forum.dr-kwasniewski.pl

DziaÅ‚y Forum => Wolne tematy => W±tek zaczêty przez: Krystyna*Opty* 2008-03-09, 21:03:59



Tytu³: "Kain i Abel"- National Geographic
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Krystyna*Opty* 2008-03-09, 21:03:59
WÅ‚asnie siÄ™ zaczÄ…Å‚...


Tytu³: Odp: "Kain i Abel"- National Geographic
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Krystyna*Opty* 2008-03-09, 21:42:58
Ale nic straconego, będą powtórki  8)
http://www.ngc.pl/watch/program_details.aspx?id_program=10341

Krystyna

P.S. Do zanotowania różnych ważnych terminów przydaje się niezawodny programik:

http://giel_grzegorz.republika.pl/_przypominacz_2.htm - polecam  :)


Tytu³: Odp: "Kain i Abel"- National Geographic
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Daniel 2008-03-09, 22:27:16
Bóg wolaÅ‚ ofiary od Abla niż od Kaina. Jednoznaczne jest, że dobrem jest hodowanie trzody i zjadanie jej tÅ‚uszczu. Kain uprawiaÅ‚ rolÄ™ i maiÅ‚ ponurÄ… twarz. Bóg nie chciaÅ‚ darów z pÅ‚odów roli i dlatego to co robiÅ‚ Kain nie byÅ‚o dobre. To co nie jest dobrem jest zÅ‚em i to on  zawÅ‚adnÄ… Kainem doprowadzajÄ…c do zbrodni.
Za zabicie brata Kain został ukarany tym, że będzie przekleństwem dla niego uprawianie roli, bo nie będzie ona przynosić plonów. Uprawianie roli nie będzie dobre.
Za przelanie krwi ludzkiej (Kaina) Bóg zapowiada siedmiokrotną pomstę. Zostało to powtórzone w pierwszym przymierzu, które nadal obowiązuje ludzi.




Tytu³: Odp: "Kain i Abel"- National Geographic
Wiadomo¶æ wys³ana przez: mateoosh12 2008-03-10, 11:47:37
a ja zaczynam mieć wątpliwości - co do religii.
No popatrzcie sami - czemu Bóg jasno mówił, że zabicie człowieka będzie karane śmiercią, a co do pożywienia, nie powiedział również wprost: "I nie jedz tego co rośnie na drzewach, ani wychodzi z ziemi. Jedz to, co po ziemi chodzi"?

To chyba może być chybiony argument, powoływanie się na Biblię... Poza tym test dla katolickości - 90% katolików, którzy nie lubią myśleć, lubią wierzyć w to co im pasuje.

Mnie żywienie opty pasuje. Ale jako uzasadnienie stawiałbym na biochemię. Zresztą wiadomo nie od dziś, czasami lepszym jest zasada: nie tłumacz, pokazuj...



Tytu³: Odp: "Kain i Abel"- National Geographic
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Waldek 2008-03-10, 16:22:00
Cytuj:
czemu Bóg jasno mówił, że zabicie człowieka będzie karane śmiercią, a co do pożywienia, nie powiedział również wprost: "I nie jedz tego co rośnie na drzewach, ani wychodzi z ziemi. Jedz to, co po ziemi chodzi"?


Może Bog(owie) mieli interes w trzymaniu reszty ludzi na względnie niskim stopniu rozwoju. Stąd np zakaz jedzenia tłuszczu i nakazy aby wierzyć zamiast myśleć...


Tytu³: Odp: "Kain i Abel"- National Geographic
Wiadomo¶æ wys³ana przez: zbynek 2008-03-10, 18:23:24
Przedstawiam interesujÄ…cy tekst z archiwum gazety, który brzmi  w tytule  „Kain, Abel i mordy rytualne”-  za autorem.


Rozdział 4 Księgi Rodzaju opowiada historię zabójstwa Abla przez jego brata Kaina. Największą zagadką tej opowieści jest zakaz karania zabójcy z czym wiąże się prawdopodobnie tajemniczy znak ( znamię) noszone przez Kaina.
Uczeni na ogół są zgodni, że tajemnica opowieści odzwierciedla sytuację, jaką miała miejsce po wtargnięciu Izraelitów do Kanaanu. Prymitywni pasterze izraelscy przejęli część obyczajów kananejskich, włącznie z ofiarami z ludzi.
Taką ofiarą była Abel. Mogło to więc być nie zabójstwo z zemsty po odrzuceniu ofiary złożonej Bogu ( Rdz.4.5 ) , lecz ofiara rytualna, w której ziemia została pobłogosławiona krwią człowieka, aby ( tak przynajmniej ówcześnie wierzono) mogło rodzic lepsze plony.
Zgodnie z ówczesnymi wierzeniami, podczas suszy skÅ‚adano ofiarÄ™ z czÅ‚owieka. Uważano bowiem,że jeÅ›li ziemia „ rozwarÅ‚a paszczÄ™kÄ™ swojÄ…”, to uczyniÅ‚a to z gÅ‚odu.
A najlepszym sposobem nakarmienia  jej  było złożenie ofiary z człowieka. Sądzono , że najgodniejszą ofiarą  dla bóstwa będzie osoba najdroższa sercu ojca, dlatego z reguły zabijano syna pierworodnego. Z czasem Żydzi zstąpili ofiarę z człowieka  ofiara z koźląt, które składano nie tylko Bogu Jahwe, ale również demonowi Azazelowi. Dlatego znamię , jakie nosił Kain na czole ( Rdz.4.15) może być oznaką przynależności do klanu kapłańskiego. Wygnany Kain nie zginął jednak. Udało mu się założyć plemię Kenitów i pierwsze w historii miasto. Stał się więc  czcigodnym patriarchą i założycielem rodu.
Współczesny teolog, Hyam Maccoby, uważa,że zabójstwo Abla przez Kaina było częścią sagi założycielskiej Kenitów i jako takie, utorowało drogę do cywilizacji.
Maccoby uważa że ofiara z koźląt zastąpiła ofiarę z ludzi w tym sensie, że jednego kozła zabijano na pamiątkę zabójstwa Abla, a drugiego wypędzano  na pamiątkę wypędzenia Kaina.
Pozostaje jednak pytanie, dlaczego w tej historii to nie Abel zabiÅ‚ Kaina, skoro to Kain byÅ‚ pierworodnym i – zgodnie z ówczesnymi wierzeniami – to wÅ‚aÅ›nie on powinien zostać zÅ‚ożony w ofierze?
Zdaniem Josepha Campbella powodem było to, iż Kain był rolnikiem, a Abel pasterzem hebrajskim. Autorowi biblijnemu chodziło o ukazanie wyższości tradycyjnego,  pasterskiego stylu życia ( kojarzonego z  Hebrajczykami i starą tradycją ) nad osiadłym życiem rolnika kananejskiego.
Ponadto Biblia z reguły staje po stronie ofiary, a nie kata: przyjmuje stronę słabszego, a nie silniejszego ( por. historię Dawida i Goliata), preferuje raczej młodszych niż starszych.
To ostatnie widać nie tylko w opowieści o Kainie i Ablu, ale również w historiach, w których młodsi ( Izaak, Jakub i Józef ) są przez autora bardzkiej preferowani niż starsi, odpowiednio: Izmael, Ezaw i Ruben.

autor : Jacek Sieradzan
















forum.dr-kwasniewski.pl | Dzia³aj±ce na SMF 1.0.8.
© 2001-2005, Lewis Media. Wszystkie prawa zastrze¿one.