forum.dr-kwasniewski.pl

DziaÅ‚y Forum => Wolne tematy => W±tek zaczêty przez: sylwiazÅ‚odzi 2008-02-29, 20:02:04



Tytu³: Jedzenie w starożytnoÅ›ci
Wiadomo¶æ wys³ana przez: sylwiazÅ‚odzi 2008-02-29, 20:02:04
  link : http://www.ar.wroc.pl/glos/79/publicystyka.html
--------------------------------------------------------------------------------

PUBLICYSTYKA
PUBLICYSTYKA

--------------------------------------------------------------------------------

Już w pierwszych zorganizowanych państwach: Egipcie, Babilonii, Judei, Grecji, Rzymie, powstawały przepisy dotyczące żywności zaliczane przez większość specjalistów tej branży do sanitarnych.

Pseudosanitarne regulacje prawne i ocena przydatności spożywczej

--------------------------------------------------------------------------------
Eryk Adamczyk
--------------------------------------------------------------------------------
 

  Å»ywienie czÅ‚owieka zwiÄ…zane jest Å›ciÅ›le z jego warunkami egzystencji, do których zaliczamy nie tylko stopieÅ„ zamożnoÅ›ci, ale także etapy rozwoju cywilizacyjnego, klimat, stosunki organizacyjno-prawne spoÅ‚eczeÅ„stw (w tym zakres kompetencji wÅ‚adz wyznaniowych i cywilnych). Dewiza obiegowa „de gustibus non est disputandum” ma wiÄ™c ograniczonÄ… wiarygodność, gdy rozpatrujemy spoÅ‚ecznÄ… (nie indywidualnÄ…) wartość dóbr Å›rodowiskowych dla żywienia okreÅ›lonych populacji w dziejach ludzkiej „filogenezy”.
  Naukowe podstawy żywienia czÅ‚owieka zostaÅ‚y stworzone stosunkowo niedawno. Za twórcÄ™ podwalin nauki o żywieniu uważa siÄ™ francuskiego chemika A. Lavoisiera (1743-1794), a także J. Liebiga (1803-1873), którzy stwierdzili, że pożywienie skÅ‚ada siÄ™ z wielu zwiÄ…zków chemicznych speÅ‚niajÄ…cych w organizmie czÅ‚owieka i zwierzÄ…t wielorakie funkcje. Badania tych uczonych przyczyniÅ‚y siÄ™ do opracowania analizy skÅ‚adu chemicznego (biaÅ‚ka, tÅ‚uszczu, wody, zwiÄ…zków mineralnych), a także wartoÅ›ci energetycznych żywnoÅ›ci.
  Higiena Å›rodków spożywczych, w rozumieniu nauki i dyscypliny dydaktycznej w kompleksie nauk medycznych (medicina humana i medicina veterinaria), ma jeszcze krótszy żywot od nauki zapoczÄ…tkowanej przez A. Lavoisiera i J. Liebiga, bo bliższa jest drugiej poÅ‚owie XIX wieku. Nie znaczy to jednak, że żywność i żywienie nie byÅ‚y przedmiotem zainteresowania ludzi Å›wiatÅ‚ych, i to wszystkich okresów ludzkiego bytowania na ziemi. WiÄ™cej, można zaryzykować tezÄ™, że istota czÅ‚ekoksztaÅ‚tna zanim staÅ‚a siÄ™ czÅ‚owiekiem, wiedziaÅ‚a już jak odróżnić pokarm zdrowy od takiego, który przynosi szkodÄ™. Faktem też jest, że czÅ‚owiek w poczÄ…tkach swego istnienia odżywiaÅ‚ siÄ™ przede wszystkim miÄ™sem. StÄ…d, już w pierwszych zorganizowanych paÅ„stwach: Egipcie, Babilonii, Judei, Grecji, Rzymie, powstawaÅ‚y przepisy dotyczÄ…ce żywnoÅ›ci zaliczane przez wiÄ™kszość specjalistów tej branży do sanitarnych, choć stosujÄ…c egzegezÄ™ prawnÄ…, te pojÄ™cia czÄ™sto do nich nie należą.

Geneza pojęć

  PojÄ™cie „higiena” w rozumieniu Hipokratesa to nic innego jak zdrowie lub w rozumieniu nowszym – wszystkie dziaÅ‚ania profilaktyczne zmierzajÄ…ce do zachowania tego zdrowia. Odpowiednikiem Å‚aciÅ„skim „hygieina” to „sanitas”, bo tak rozumieli to sÅ‚owo Rzymianie organizujÄ…c już formalno-prawne gwarancje zabezpieczenia zdrowia publicznego.

Przepisy rzekomosanitarne

  O kwalifikacjach prawnych, w ramach obowiÄ…zujÄ…cej obecnie doktryny prawa, decyduje jednak „ratio legis” tzn. powód, sens ustanowienia takich rygorów moralnych, zwyczajowych czy przepisów prawa pozytywnego. Wiele z tych nakazów i zakazów, co do żywnoÅ›ci pochodzenia zwierzÄ™cego miaÅ‚o być wynikiem ingerencji bogów i demonów, a wiÄ™c siÅ‚ irracjonalnych lub też czynników Å›rodowiskowych (miazmaty), których obecność dyskwalifikowaÅ‚a żywność przeznaczonÄ… do spożycia przez czÅ‚owieka. StÄ…d, zaliczenie ich do higienicznych jest wÄ…tpliwe z punktu widzenia semantyki tych pojęć, a także wspomnianej „ratio legis”. Takie rygory majÄ… znaczeniowo bliższy zwiÄ…zek pojÄ™ciu pseudosanitarny lub rzekomosanitarny, ponieważ wskazujÄ… na faÅ‚szywe, pozorne, pseudonaukowe podstawy ich kwalifikacji. Rzekomosanitarne kwalifikacje przepisów prawa nie charakteryzujÄ… siÄ™ tylko reguÅ‚Ä… zachowania w zakresie pozyskiwania i spożywania produktów żywnoÅ›ciowych w czasach starożytnych i Å›redniowiecznych. Rudymenty ich można znaleźć w każdym wieku aż do czasów współczesnych. W epoce wskazujÄ… na faÅ‚szywe, pozorne, pseudonaukowe podstawy ich kwalifikacji. Rzekomosanitarne kwalifikacje przepisów prawa nie charakteryzujÄ… siÄ™ tylko reguÅ‚Ä… zachowania w zakresie pozyskiwania i spożywania produktów żywnoÅ›ciowych w czasach starożytnych i Å›redniowiecznych. Rudymenty ich można znaleźć w każdym wieku aż do czasów współczesnych.

W epoce brązu i żelaza

spotyka siÄ™ zwierzÄ™ta, które zaliczano do jadalnych, np. trawożerne oraz zwierzÄ™ta wzgardzone do spożycia, do których zaliczano zwierzÄ™ta miÄ™sożerne. Badania archeologiczne (Rütimeyer – za PostolkÄ…) wykazujÄ…, że i wolno żyjÄ…ce zajÄ…ce uznawano już w epoce kamienia Å‚upanego mÅ‚odszego za niegodne spożywania przez czÅ‚owieka. Znacznie bogatsze źródÅ‚a co do rodzajów żywnoÅ›ci godnych lub też dozwolonych do spożycia znajdujemy w zapisach ludzi Å›wiatÅ‚ych zamieszkujÄ…cych bliski Wschód i poÅ‚udniowÄ… EuropÄ™.

Egipcjanie, Babilończycy, Fenicjanie

  Egipcjanie, którzy jako pierwsi rozpoczÄ™li osiadÅ‚y tryb życia, prowadzili już hodowle zwierzÄ…t na wysokim poziomie. Hodowali bowiem: bydÅ‚o, owce, kozy, osÅ‚y, Å›winie, drób, psy i koty. Stosunkowo późno do tych gatunków doÅ‚Ä…czyÅ‚y konie. ZwierzÄ™ta sÅ‚użyÅ‚y bogom na ofiarÄ™, ludziom uczestniczÄ…cym w ofierze ku spożyciu ich miÄ™sa. Hodowla zwierzÄ…t domowych w Egipcie zwiÄ…zana byÅ‚a, co prawda, z kultem okreÅ›lonych bóstw ale też dziÄ™ki temu znacznie rozwinęła zwyczaje i przepisy prawa dotyczÄ…ce wykorzystywania kulinarnego poszczególnych rodzajów zwierzÄ…t. Egipcjanie nie spożywali miÄ™sa koni, osłów, psów, maÅ‚p i kotów. Rzadko też spożywano miÄ™so woÅ‚owe, jako że krowa byÅ‚a zwiÄ…zana z kultem bogini Izis. J. P. Frank podaje, że Egipcjanie raczej byli kanibalami aniżeli konsumentami miÄ™sa krów. W naszym piÅ›miennictwie przedmiotu przyjmuje siÄ™, że miÄ™so Å›wini też byÅ‚o odrzucane przez Egipcjan, co nie do koÅ„ca jest prawdÄ….
  Plutarch podaje, że Å›winie ofiarowywano bogu zniszczenia (bogu nieszczęść) – Setowi, co najmniej raz w roku. Przy tej okazji miaÅ‚a również miejsce powszechna konsumpcja miÄ™sa ofiarowanego zwierzÄ™cia. Generalnie jednak, czÅ‚owiek pierwotny, jeÅ›li podejmowaÅ‚ siÄ™ hodowli okreÅ›lonych zwierzÄ…t, to z pewnoÅ›ciÄ… ze wzglÄ™dów praktycznych. Potwierdza to też za Herodotem Postolka podajÄ…c, że w Egipcie Å›winie byÅ‚y powszechnie spożywane przez niższe stany spoÅ‚eczne i niewolników, natomiast kapÅ‚ani Selene i Dyonisosa skÅ‚adali (w Egipcie) tym bóstwom: ogon, Å›ledzionÄ™, sieć i części tÅ‚uszczu, natomiast miÄ™so i pozostaÅ‚e narzÄ…dy byÅ‚y rozdawane uczestnikom ceremonii. WedÅ‚ug Ostertaga Fenicjanie i BabiloÅ„czycy powstrzymywali siÄ™ w zasadzie od spożywania miÄ™sa krów i Å›wiÅ„. Byli jednak smakoszami miÄ™sa psiego.

U Żydów

  NajwiÄ™cej rygorów w zakresie konsumpcji miÄ™sa, które mieszczÄ… siÄ™ w klasyfikacji przepisów rzekomo sanitarnych jest wynikiem konsekwentnie pielÄ™gnowanego wyznania mojżeszowego. Już Mojżesz zakazaÅ‚ Å»ydom spożywania krwi, tÅ‚uszczu i miÄ™sa Å›wiÅ„. Krew jest siedliskiem życia i przysÅ‚uguje tylko Bogu. Podobnie tÅ‚uszcz jest niejadalny ponieważ jest częściÄ… ciaÅ‚a zwierzÄ…t ofiarnych, która tylko najwyższemu może być oddana.
  Wszystkie normy wyznaniowe, niezależnie od tego czy byÅ‚y stanowione, czy też ustalane na podstawie zwyczajów, miaÅ‚y jednak na wzglÄ™dzie aspekty religijne. Mylny jest poglÄ…d, że prawodawcy poszczególnych wyznaÅ„ byli obeznani z zasadniczymi pojÄ™ciami sanitarnymi odnoÅ›nie do produktów zwierzÄ™cych. ChodziÅ‚o im przede wszystkim o czystość duszy, a nie o ciaÅ‚o ludzi spożywajÄ…cych miÄ™so. ÅšwiadczÄ… o tym cytaty z Biblii „powinniÅ›cie być ludźmi Å›wiÄ™-tymi i tym samym nie jadać miÄ™sa trefnego”, „powinniÅ›cie wyróżniać bydÅ‚o czyste od nieczystego, by duszy waszych nie zanieczyszczać przez spożycie nieczystego miÄ™sa”.
  Rygorem podobnej kwalifikacji jest wymóg pozostawienia przy matce cielÄ…t, owcy, kozy przez 7 dni, a dopiero w ósmym dniu należaÅ‚o ofiarować je Bogu. Podobnie podziaÅ‚ na zwierzÄ™ta czyste i nieczyste jest przekazem rygorów egipskich przeniesionych przez Mojżesza. Natomiast przepisy dotyczÄ…ce uboju rytualnego zostaÅ‚y sformuÅ‚owane dopiero w Talmudzie, który zostaÅ‚ napisany przez eklezjastów żydowskich dopiero w V wieku, Ostertag i Postolka podajÄ… za XVII rozdziaÅ‚em KsiÄ™gi Exodus, że: „miÄ™so zwierzÄ…t, które spożywaÅ‚o miÄ™so innych zwierzÄ…t należy rzucać psom”, natomiast w rozdziale XXIII wystÄ™puje zakaz gotowania miÄ™sa koźlÄ…tka w mleku matki. Zachowane w Talmudzie przepisy dotyczÄ…ce ubojów rytualnych i oceny miÄ™sa jako „koscher” (czyste) lub „trepha” (nieczyste) nie sÄ… zaliczane do typowych przepisów prawnych, mimo że oparte sÄ… na Pentateuchu (PiÄ™cioksiÄ™gu) bo sÄ… tylko wykÅ‚adniÄ… prawa opracowanÄ… przez teologów. DajÄ… one poglÄ…d na wiedzÄ™ o pewnych zagrożeniach zdrowia produktami nieczystymi. Z punktu widzenia współczesnej oceny miÄ™sa, wynikajÄ…cej z obecnie obowiÄ…zujÄ…cego prawa pozytywnego wiÄ™kszoÅ›ci paÅ„stw europejskich, miÄ™so uznane za „koscherne” czÄ™sto zostaje uznane przez organy badania (lekarzy weterynarii) za niezdatne lub warunkowo zdatne. I odwrotnie, miÄ™so uznane przez gminy żydowskie za trefne (nieczyste) jest uznane przez rzeczoznawców za zdatne do spożycia.

W starożytnych Atenach i Rzymie

  W starożytnych Atenach, w których istniaÅ‚a już policja porzÄ…dkowa na targach – „agoranomot” istniaÅ‚ zakaz spożywania miÄ™sa owcy, której przynajmniej raz nie poddano strzyżeniu.
  A wedÅ‚ug Hipokratesa (za PostolkÄ…) Grecy byli smakoszami miÄ™sa psiego i to samców poddanych wczeÅ›niej kastracji.
  Natomiast Aleksander Wielki miaÅ‚ zakazać spożywania ryb ze wzglÄ™du na wczesny, szybki ich rozkÅ‚ad.
  W paÅ„stwie rzymskim już od 388 roku od zaÅ‚ożenia Rzymu istniaÅ‚a zorganizowana kontrola uboju, obrotu produktami spożywczymi. Edylowie (urzÄ™dnicy kurulni) podejmowali już rygorystyczne decyzje, które wedÅ‚ug naszego rozeznania zabezpieczaÅ‚y zdrowie konsumentów. Tym niemniej pewne rygory byÅ‚y jeszcze atawistycznymi pozostaÅ‚oÅ›ciami kultów religijnych. MiÄ™so kóz w Rzymie byÅ‚o zastrzeżone i zaliczane do „niezdrowego”. Z książki kulinarnej Apiciusza wynika, że Rzymianie byli smakoszami narzÄ…dów rodnych, szczególnie macior proÅ›nych oraz gruczołów mlecznych w czasie laktacji. Dozwolone byÅ‚y także pÅ‚ody wraz z macicÄ… zwierzÄ…t nienarodzonych (prosiÄ…t, cielÄ…t, królików), ale zajÄ…ce uchodziÅ‚y za zwierzÄ™ta nieczyste – podobnie jak w Egipcie.

Wśród wyznawców Allacha

  Mahomet, z kolei, zakazaÅ‚ swoim wyznawcom spożywać miÄ™so Å›wiÅ„, krwi oraz zwierzÄ…t przy uboju których wypowiadano imiÄ™ innego Boga aniżeli Allacha. Istnieje także zakaz spożywania miÄ™sa takich zwierzÄ…t, które przed skrwawieniem zostaÅ‚y uderzone (oszoÅ‚omione), przebite rogiem innego zwierzÄ™cia, w sposób niezgodny z wymogami Koranu pozbawione życia.

U Germanów

w VIII wieku, apostoÅ‚ Bonifacy (Winifried Bonifatius) na polecenie Grzegorza III wydaÅ‚ zakaz spożywania miÄ™sa koÅ„skiego, ponieważ takie zanieczyszcza krew i sprowadza trÄ…d. Ostertag cytuje list Grzegorza III do Bonifacego nastÄ™pujÄ…cej treÅ›ci: „DowiedziaÅ‚em siÄ™, że wielu spoÅ›ród was spożywa miÄ™so dzikich i oswojonych koni. Tak wiÄ™c ostrzegam was, że nikomu nie wolno pod imieniem Jezusa Chrystusa i pod groźbÄ… klÄ…twy spożywać takie miÄ™so, gdyż jest nieczyste i godne odrzucenia”. Zakaz ten nie wynikaÅ‚ z podstaw sanitarnych czy estetycznych, ale zgodnie z postanowieniem synodu z 787 roku (w Celeyth) chodziÅ‚o o zniechÄ™cenie Germanów do kultu Wotana i Freyi, którym skÅ‚adano ofiary z konia. Warto dodać, że zakaz ten przeszedÅ‚ w obyczaj niespożywania miÄ™sa koÅ„skiego w Europie aż do czasów napoleoÅ„skich i do decyzji rzÄ…du duÅ„skiego w czasie oblężenia Kopenhagi (1808 rok) o dopuszczeniu miÄ™sa tego gatunku zwierzÄ…t do spożycia w oblężonym mieÅ›cie. Bonifacy zakazaÅ‚ również na polecenie papieża Zachariasza spożywania tÅ‚uszczu surowego Å›wiÅ„.
  Schmidt podaje, że jest to pozostaÅ‚ość z przekazów Starego Testamentu chociaż koÅ›ciół oficjalnie odżegnaÅ‚ siÄ™ od rytuałów wynikajÄ…cych z pism żydowskich egzegetyków prawa starozakonnego.

Wieki średnie w Europie

  Znaczny postÄ™p w przewartoÅ›ciowaniu rygorów zwiÄ…zanych z produkcjÄ… i obrotem żywnoÅ›ci przyniósÅ‚ rozwój miast i wÅ‚adzy municypalnej w ich obrÄ™bie. ZagÄ™szczenie ludnoÅ›ci w miastach prowadziÅ‚o do czÄ™stych epidemii, ale i w konsekwencji do bardziej obiektywnej oceny przyczyny i skutków ludzkich nieszczęść. W caÅ‚ej Europie, od XII wieku, znajdujemy pomniki prawa sanitarno-żywnoÅ›ciowego, obowiÄ…zujÄ…cego jednak tylko w obrÄ™bie danego municipium. Nie byÅ‚o centralizacji zarzÄ…dzania przepisów prawnych obowiÄ…zujÄ…cych w caÅ‚ym paÅ„stwie. Tym niemniej okreÅ›lone rygory byÅ‚y wydawane z sensem i obserwacjami bliższymi obiektywnej nauki o możliwych zagrożeniach zdrowia produktami o niewÅ‚aÅ›ciwej jakoÅ›ci. Jednak i w tym czasie spotyka siÄ™ rygory trudne do zaliczenia ich jako nakazy i zakazy sanitarne. Statut cechowy Szczecina z 1312 roku nakazuje rzeźnikom pozostawianie przy tuszy ogonów nieoskórowanych, ażeby można byÅ‚o odróżnić krowy od wołów, Å›winie, owce, kozy od podobnych zwierzÄ…t wolnożyjÄ…cych po to, ażeby nie wprowadzać kupujÄ…cych w bÅ‚Ä…d. Z Ulm pochodzi zapis z 1423 roku mówiÄ…cy, że Å›winie, które rzeźnik kupuje od hodowcy bÄ™dÄ…cego piekarzem, muszÄ… być przedtem poddane oglÄ™dzinom przez urzÄ™dnika miejskiego. W Åšwiebodzinie (Schwiebus) w statucie rzemiosÅ‚a rzeźnickiego z 1590 roku istnieje zapis: 24 – „powinno być nacinanie miÄ™sa Å»ydom zabronione i ten mistrz, który zatrudnia Å»yda do uboju dużych czy maÅ‚ych zwierzÄ…t powinien być pozbawiony praw mistrzowskich”.

W XX wieku w Polsce

  PrzykÅ‚ady pseudosanitarnej oceny żywnoÅ›ci można mnożyć na różnych etapach rozwoju spoÅ‚eczeÅ„stwa, przy lepszej organizacji paÅ„stwa jest ich coraz mniej, ale jeszcze w XX wieku zdarzajÄ… jÄ… siÄ™ oceny produktu spożywczego nie zawsze zgodne z ocenÄ… zdrowotnÄ…. Na przykÅ‚ad ustawy niemieckie z przeÅ‚omu XIX i XX wieku, a także obowiÄ…zujÄ…ce w naszym kraju RozporzÄ…dzenie Ministra Rolnictwa z dnia 29 stycznia 1929 roku o urzÄ™dowym badaniu zwierzÄ…t rzeźnych i miÄ™sa uwzglÄ™dniajÄ… tylko dwa warianty urzÄ™dowej oceny miÄ™sa koÅ„skiego.
  MiÄ™so koÅ„skie uznaje siÄ™ u nas za zdatne do spożycia lub niezdatne. Inne gatunki zwierzÄ…t rzeźnych okreÅ›lane sÄ… wedÅ‚ug czterech wariantów, tzn. zdatne, niezdatne, warunkowo zdatne i mniej wartoÅ›ciowe. Podobnie jest z jelitami koÅ„skimi, których nie wolno wykorzystywać do produkcji przetworów miÄ™snych, z wyjÄ…tkiem kieÅ‚bas koÅ„skich.
  Można wiÄ™c przyjąć, że urzÄ™dowe ceny produktów spożywczych nie zawsze sÄ… umotywowane aspektami zdrowotnymi konsumenta, a raczej atawistycznymi awersjami z minionych okresów i porzÄ…dków prawnych. ByÅ‚oby rzeczÄ… wskazanÄ… poddać je we wszystkich krajach powtórnej analizie i ustalić jednorodne kryteria uwzglÄ™dniajÄ…ce bÄ…dź to aspekt sanitarny, bÄ…dź gospodarczy. Jest to tym bardziej zasadne, że prawo Malthusa o zagrożeniu ludzkoÅ›ci gÅ‚odem nie może być jeszcze uznane za nieprawdziwe.



--------------------------------------------------------------------------------
 


Tytu³: Odp: Jedzenie w starożytnoÅ›ci
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Diogenes z Synopy 2015-11-11, 12:22:59
Cytuj z: sylwiazłodzi 2008-02-29, 20:02:04
Bonifacy zakazał również na polecenie papieża Zachariasza spożywania tłuszczu surowego świń.


słowo na niedzielę.

Jednocześnie Franciszek mówiąc o siadaniu do stołu przypomniał, że dla wielu osób na świecie nie ma przy nim miejsca.

"W bogatych krajach jesteśmy namawiani do nadmiernego odżywiania, a potem musimy temu nadmiarowi zaradzić" - powiedział papież, w opinii którego odwraca to uwagę od kwestii głodu.

Reklama zaś, zauważył, sprowadziła głód do "ochoty na przekąski i chęci na słodycze".


http://stooq.pl/n/?f=1004858&c=3&p=4+22

Papież: automatyczna rodzina siada do stołu ze smartfonem i przed telewizorem






forum.dr-kwasniewski.pl | Dzia³aj±ce na SMF 1.0.8.
© 2001-2005, Lewis Media. Wszystkie prawa zastrze¿one.