forum.dr-kwasniewski.pl
Witamy, Gość. Zaloguj się, lub zarejestruj proszę.
2014-12-27, 06:52:00

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
1. Żywienie Optymalne należy rozpocząć od razu w pełnym zakresie, bez żadnego okresu przejściowego.
336103 wiadomości w 3708 wątkach; wysłane przez 79 użytkowników
Najnowszy użytkownik: michal23l
* Strona główna Pomoc Szukaj Kalendarz Zaloguj się Rejestracja
+  forum.dr-kwasniewski.pl
|-+  Działy Forum
| |-+  Artykuły opublikowane
| | |-+  MICHAŁ TOMBAK. Według opinii lekarza optymalnego.
« poprzedni następny »
Strony: [1] Do dołu Drukuj
Autor Wątek: MICHAŁ TOMBAK. Według opinii lekarza optymalnego.  (Przeczytany 18165 razy)
MORGANO
Gość


Email
MICHAŁ TOMBAK. Według opinii lekarza optymalnego.
« : 2007-12-26, 23:59:28 »

MICHAŁ TOMBAK.       
Według opinii lekarza optymalnego.

Pod koniec lat 90 tych dość szerokie zainteresowanie wzbudzały zalecenia dotyczące zdrowego trybu życia proponowane przez Michała Tombaka.
Bardzo dobrze sprzedawały się jego książki "Uleczyć nieuleczalne " oraz " Jak żyć długo i zdrowo", znalazło się również wiele osób, które zastosowały jego metody leczenia.
Autor nie jest, co prawda lekarzem, ale ukończył studia na wydziale biologii i chemii w Moskwie oraz szkołę hipnozy i bioenergoterapii.
Tombak wskazuje pięć głównych przyczyn niszczących zdrowie oraz radzi jak postępować, aby nie dopuścić do zachorowania i ewentualnie wyleczyć się z już występujących dolegliwości w sześciu zasadach zdrowia.
Przyczyny chorób to: zaniedbany kręgosłup, nieprawidłowe oddychanie, brak wewnętrznej higieny ciała, nieprawidłowe odżywianie, brak umiejętności życia szczęśliwie.
Powyżej przedstawione zostały kolejne zasady zdrowia Michała Tombaka.
1.  Kręgosłup.
Gwałtowne ruchy, mikro urazy lub nieprawidłowa pozycja ciała powodują mimowolne zwichnięcia kręgów, które uciskają na nerwy i naczynia. W zależności od wysokości przemieszczenia kręgów występują różne dolegliwości.
Jako receptę autor podaje spanie na plecach na twardym materacu.
Sypianie na miękkim podłożu powoduje, że kręgosłup nie może się
rozluźnić całkowicie. Jako przykład pisze, że naukowo udowodniona efektywność pracy wątroby, jeżeli kręgi piersiowe od 36 do 20 rozkładają się równolegle.
2.  Oddychanie.
Człowiek może wytrzymywać długo bez jedzenia i picia, ale bez oddychania umiera w ciągu kilku minut. W związku z tym Michał Tombak uznaje prawidłowe oddychanie za najważniejszy czynnik zdrowia. Pisze, że udowodniono naukowo możliwość przedłużenia życia o 30-40 lat dzięki prawidłowemu oddychaniu, a tylko 10-20 lat przy zachowaniu zasad racjonalnego żywienia.
W pierwszej kolejności należy odrzucić palenie, które powodują kumulację toksycznej smoły w organizmie.
Prawidłowe oddychanie ma zapewnić dotlenienie komórek naszego ciała, a tak oddychają tylko dzieci, dlatego należy prowadzić gimnastykę oddechową.



Przedstawia kilka sposobów kontrolowanego oddychania, które ma być powolne i przeponowe. Dzięki temu oddychaniu hamowane są procesy starzenia i poprawia się praca układu trawiennego.
3. Woda. 
Stanowi ona 70% masy ludzkiego ciała i od jej jakości zależy stan naszych stawów, naczyń krwionośnych czy obecność kamieni.
W naturze ma istnieć 135 rodzajów wody a w komórkach naszego organizmu znajduje się woda nazywana "strukturalną". Woda, którą pijemy zawiera sporo zanieczyszczeń i zbędnych substancji mineralnych. Autor zaleca spożywanie wody, którą można uzyskać po rozmrożeniu lodu. Jako przykład wpływu wody podaje naród jakucki z północy Rosji gdzie długość życia przekracza 100 lat.
Piją oni wyłącznie wodę z roztopionego lodu.
4.   Zdrowe odżywianie.
Autor w pierwszym rzędzie wskazuje na szkodliwość pewnych produktów, których powinno się unikać.
Są to produkty rafinowane ( oczyszczone), ponieważ tracą one część swoich składników a wraz z nimi energii, którą otrzymują od słońca. Jednym z najgorszych jest czysty cukier ( wypłukujący wapń) oraz biała mąka, której resztki odkładają się tworząc kamienie kałowe.
Tombak jest również przeciwnikiem spożywania mleka, a jeżeli ktoś je lubi to powinien pić odtłuszczone, gdyż tłuszcz podnosi poziom cholesterolu.
Należy również unikać substancji rakotwórczych, które powstają podczas smażenia tłuszczów. Jako zdrowe zaleca warzywa z gruntu, ziarna i
rośliny strączkowe, naturalne witaminy oraz błonnik.
Zasada zdrowego żywienia Michała Tombaka opiera się na zdolności trawienia poszczególnych produktów przez przewód pokarmowy.
Przedstawia następujący podział posiłków na grupy:
1. Białko - mięso, ryby, jaja
2. Węglowodany - chleb, miód, ziemniaki, cukierki
3. Tłuszcze - masło, olej, smalec
4. Roślinne - warzywa, owoce, soki
Autor nie zabrania jedzenia mięs, ale uważa, że białko zwierzęce jest mało potrzebne, ponieważ badania naukowe dowodzą, że przez większość swej ewolucji człowiek odżywiał się roślinami.
Podaje również niezbity fakt, że na 1000 osób do 60 r.ż. jest 1 wegetarianin, ale po 80r.ż. na 1000 mięsożernych przypada 600 wegetarian. Ponadto w czasie gotowania mięsa wydziela się 20 (później pisze, że nawet 40) substancji toksycznych.
Głównym założeniem diety jest jednak zasada nie łączenia produktów.
GENERALNIE:
- białka nie łączy się z tłuszczem, chyba, że zjada się dużo zielonych warzyw.    Jadać należy 1 rodzaj białka i nigdy z ziemniakami - węglowodanów nie jeść z owocami, skrobi nie łączyć z białkiem.
Kasza powinna stanowić 1/3 codziennych posiłków, (ale nie jest wskazana przy leczeniu kamicy), skrobię najlepiej jadać między 9 a 13 (biorytm).
- tłuszcze można jadać tylko z węglowodanami w sumie ok. 30 g/dobę.
Śmietaną należy oczyszczać, aby nie podnosiła cholesterolu
- owoce - nie należy z niczym łączyć ze względu na fermentację i trzeba je jeść zgodnie z sezonowością występowania (w zimie suszone).
Wszystkie produkty spożywcze podzielił na 9 grup, oraz (stworzył tabelę korzystnych i niekorzystnych połączeń.
Swoją dietę jak twierdzi oparł na kilku innych m.in. diecie Hipokratesa, czyli wegetariańskiej. Jeżeli chodzi o ilość kalorii to stwierdza, że " im mniej tym lepiej".
Wg WHO człowiek zużywa w życiu 50 mln kcal. Przy średniej podaży
2500 kcal/dobę długość życia wynosi ok.58 lat. Prosty rachunek wykazuje, że zjadając 1000 kcal żylibyśmy prawie 140 lat.
5. Oczyszczanie.
Utrzymywanie czystości wnętrza organizmu Tombak uważa za jeden z najważniejszych czynników) zdrowia.
Na skutek nieprawidłowego żywienia w drogach żółciowych i moczowych, a nade wszystko w jelicie grubym tworzą kamienie.
Po 40 roku życia człowiek posiada od 8 do 15 kg kamieni kałowych,
które w zależności  lokalizacji wywołują różne choroby.
Autor powołuje się na ewolucyjną zależność między pobieraniem pokarmu, a jego wydalaniem. Już pierwsze jednokomórkowce posiadały dwa otwory i jeżeli następowało zaburzenie  transportu pokarmu między nimi dochodziło do śmierci organizmu. Dlatego obszerną część zaleceń zdrowotnych obejmują sposoby oczyszczania za pomocą soków z warzyw i owoców.
6. Zdrowa psychika.
W tym punkcie Tombak kładzie nacisk na pozytywne myślenie, samoakceptację oraz nastawienie do innych ludzi. Uważa, że myśląc pozytywnie wpływamy korzystnie na pracę narządów wewnętrznych.
Teorie Tombaka, choć przedstawione w sposób nieco chaotyczny mogą w pierwszym momencie wydać się laikowi odkrywcze i logiczne.
Autor często używa słów "naukowo udowodnione", co u czytelnika wywołuje uczucie pewnego respektu i na wiarę przyjmuje podaną dalej informację, co jest pewnym chwytem psychologicznym.
Ani razu natomiast nie mówi, kto i gdzie coś stwierdził.
Cała metoda po wnikliwszej analizie okazuje się zlepkiem terapii stosowanych już od dawna, ludowych sposobów leczenia oraz własnych pomysłów popartych naciąganymi faktami.
Autor popełnia też sporo kardynalnych błędów, a słownictwu bliżej jest do rozmowy o zdrowiu na rynku warzywnym, niż nomenklatury medycznej, która wydaje się mu być obcą.
Pisząc o powiązaniu chorób kręgosłupa z zaburzeniami funkcji narządów wewnętrznych, autor nie odkrywa nic nowego.
Przez rdzeń nerwowy przechodzi część włókien unerwiających narządy wewnętrzne. Zmiany morfologiczne kręgosłupa mogą powodować mechaniczny ucisk np. na serce. Nie wiadomo tylko skąd wzięło się 20 kręgów piersiowych. Normalnie jest ich 12, nawet gdyby dołożyć lędźwiowe da nam to tylko 17 kręgów.
Również od dawna znane były w/w sposoby leczenia, polegające na regulacji oddechu. Zajmowała się nimi medycyna wschodnia oraz wykorzystywano je w technikach medytacyjnych. Autor przecenia jednak rolę oddechu pisząc, że dzięki jego modyfikacji można osiągnąć utlenienie niewykorzystywanych części płuc. W praktyce człowiek nie wykorzystuje wszystkich pęcherzyków płucnych, ponieważ stanowią one pewną rezerwę. Wystarczy jedno płuco by pokryć zapotrzebowanie człowieka na tlen. (Przykład: polski maratończyk Maciej K. biegał po amputacji prawego płuca).
W przypadku optymalnych zapotrzebowanie na tlen jest jeszcze niższe ze względu na mniejszą ilość przemian biochemicznych. Nie wiadomo również skąd wzięło się 135 rodzajów wody (autor nie podaje). Podawany przykład Jakutów, którzy żyją długo dzięki piciu wody lodu, nie jest zbyt dobry (Eskimosi też pija tylko taką wodę). Tombak natomiast w ogóle nie zauważa, że żywią się oni diametralnie inaczej niż sam zaleca.
Dieta narodów północnej Rosji oparta jest na produktach pochodzenia zwierzęcego i minimalnej ilości przetworów mącznych.
Tombak zwraca uwagę na szkodliwość popijania posiłków, co nie jest żadną nowością.
Nie myli się, ani też nie jest to jego odkryciem, że osoby dorosłe nie powinny pić mleka.
Proponowane przez niego mleko odtłuszczone jest dla człowieka jeszcze gorsze. Nie tylko w książkach dr J. Kwaśniewskiego można przeczytać, że spożycie tłuszczu nie podnosi poziomu cholesterolu we krwi, już wielokrotnie na łamach miesięcznika pisano, że jest on wytwarzany w wątrobie z cukrów prostych.
Zalecane przez Tombaka nie łączenie produktów opiera się na ich trawieniu w przewodzie pokarmowym, nie zwraca natomiast uwagi na ich losy po wchłonięciu do krwi.
Proponowany podział produktów spożywczych jest bardzo dziwny.
Już na pierwszy rzut oka widać rozbicie na węglowodany i owoce (główny składnik owoców to właśnie cukry).
Błędna jest klasyfikacja białek, gdyż produkty zwierzęce zawierają również tłuszcze. Stwierdzenie, że białka zwierzęce są mało potrzebne, kłóci się ze współczesną fizjologią, która wyraźnie mówi, że są one najbardziej wartościowe i potrzeba ich 30-60 g. na dobę.
Tombak próbuje stworzyć model odżywiania gatunkowego ( tylko dla człowieka) jednak większość zalecanych przez niego produktów jest możliwa do spożycia dopiero po ich termicznym przetworzeniu.
Porównując odżywianie innych zwierząt nie zwraca uwagi, że zjadają one tylko potrawy surowe. Wymysłem autora jest również to, że człowiek przez większość swego istnienia jadł potrawy roślinne. Pierwsze narzędzia produkowane przez człowieka służyły do łowiectwa i rybołówstwa, a nie uprawy czy pozyskania roślin.
Ponadto dostępność biologiczna produktów pochodzenia roślinnego na terenie dzisiejszej Europy była niska i nie wystarczyłaby do zaspokojenia potrzeb życiowych.
Błędem jest nazywanie diety wegetariańskiej Hipokratesową, gdyż sugeruje jakoby on sam ją stosował. Podczas gdy Hipokrates jako pierwszy podał jej definicję.
Podawany przez Tombaka fakt, że na 1000 mięsożernych po 80 roku życia, żyje około 600 wegetarian jest wysoce podejrzany.
Nie wiadomo skąd autor go bierze. W swojej praktyce nigdy jeszcze nie spotkałem 80 letniego wegetarianina. Przed napisaniem tego artykułu zapytałem około 50-osobową grupę czy znają wegetarianina w podeszłym wieku i nikt nie odpowiedział pozytywnie. Gdzie, więc są ci wegetarianie?
Stworzone przez Michała Tombaka tabele połączeń są poważnym utrudnieniem stosowania jego diety i w praktyce zmuszają do poświęcenia dużej ilości czasu na przygotowanie jedzenia.
Jeżeli dodamy 20-30 minutowe odstępy między pewnymi produktami to jedzenie musi zajmować większą część dnia.
Dużym błędem jest założenie, że ograniczenie kalorii przedłuża życie.
Idąc dalej tokiem rozumowania można by założyć, że spożycie 500 kcal dałoby 280 lat życia, a przy 250 kcal... Eksperci WHO ustalając życiowe zużycie energii, ocenili sumę przeciętnie spożywanych przez człowieka, a nie potrzebnych na całe życie.
Proponowane metody oczyszczania organizmu będą dotyczyć głównie osób stosujących jego żywienie. Kamienie kałowe rzeczywiście zalegają w jelicie, a powstają z niestrawionych resztek, choć jest ich mniej niż 8kg.
Żywienie optymalne jest dietą ubogo resztkową, przy której do tego nie dochodzi.
Wymysłem Tombaka jest natomiast jednokomórkowiec z dwoma otworami. Organizmy zbudowane z jednej komórki nie mogą, bowiem mieć żadnych otworów.
Na zakończenie wspomnieć należy  o zaleceniach dotyczących pozytywnego stosunku do życia, które obecnie propaguje wiele osób, również lekarzy.
Osoby żyjące nerwowo, w stresie, niezadowolone z siebie - są pod stałą przewagą układu sympatycznego, co nie może pozostać bez wpływu na stan narządów wewnętrznych. Nie jest, więc żadnym odkryciem stwierdzenie, że osoby spokojne będą miały mniej kłopotów zdrowotnych.

                                                                                                  Lek med. Przemysław Pala
                                                                                               konsultant i opiekun medyczny.
Zapisane
Strony: [1] Do góry Drukuj 
« poprzedni następny »
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP forum.dr-kwasniewski.pl | Działające na SMF 1.0.8.
© 2001-2005, Lewis Media. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!
Strona wygenerowana w 5.6 sekund z 17 zapytaniami.