forum.dr-kwasniewski.pl
Witamy, GoŠ. Zaloguj siŕ, lub zarejestruj proszŕ.
2018-08-21, 02:58:24

Zaloguj siŕ podaj▒c nazwŕ u┐ytkownika, has│o i d│ugoŠ sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
6. Pi─ç nale┼╝y tyle, na ile mamy ochot─Ö i wtedy, kiedy mamy ochot─Ö.
531522 wiadomoÂci w 3968 w▒tkach; wys│ane przez 64 u┐ytkownikˇw
Najnowszy u┐ytkownik: ^ToM^
* Strona g│ˇwna Pomoc Szukaj Kalendarz Zaloguj siŕ Rejestracja
+  forum.dr-kwasniewski.pl
|-+  Dzia┼éy Forum
| |-+  Wolne tematy
| | |-+  INTELIGENCJA EMOCJONALNA
« poprzedni nastŕpny »
Strony: [1] Do do│u Drukuj
Autor W▒tek: INTELIGENCJA EMOCJONALNA  (Przeczytany 4017 razy)
bea561
GoŠ


Email
INTELIGENCJA EMOCJONALNA
« : 2008-02-16, 16:53:11 »

┼╗yjemy w czasach, kt├│re przynios┼éy nowe zasady oceny naszej pracy. Mierzy si─Ö nas now─ů miar─ů nie tylko wed┼éug tego, jacy jeste┼Ťmy bystrzy, jakie mamy przygotowanie czy wiedz─Ö fachow─ů, ale tak┼╝e jak dajemy sobie rad─Ö z samymi sob─ů i z innymi. Miar─Ö t─Ö coraz cz─Ö┼Ťciej stosuje si─Ö przy podejmowaniu decyzji o zwolnieniach lub awansach.
Urszula Lamczak
Co to jest inteligencja emocjonalna?
Sukces w ┼╝yciu zale┼╝y nie tylko od intelektu, lecz tak┼╝e od umiej─Ötno┼Ťci kierowania emocjami. Ksi─ů┼╝ka ta, burz─ůc dotychczasowe pogl─ůdy, ponownie definiuje, co to znaczy by─ç zdolnym. (Daniel Goleman)


W jaki spos├│b inteligencja emocjonalna pomaga odnie┼Ť─ç sukces zawodowy? Ksi─ů┼╝ka przekonuje, ┼╝e zdobycie dobrej pracy i pomy┼Ťlno┼Ť─ç firmy zale┼╝─ů w du┼╝ym stopniu od umiej─Ötno┼Ťci emocjonalnych. (Daniel Goleman)


Nowe zasady oceniania cz┼éowieka pozwalaj─ů przewidzie─ç, kto ma szanse zosta─ç najlepszym pracownikiem - czyli gwiazd─ů, a kto jest najbardziej nara┼╝ony na pora┼╝k─Ö. Zasady te maj─ů niewiele wsp├│lnego z tym, co wpajano nam w szkole jako wa┼╝ne; wedle tego kryterium umiej─Ötno┼Ťci czysto akademickie nie s─ů zbyt istotne. Nowa miara zak┼éada, ┼╝e mamy wystarczaj─ůce zdolno┼Ťci umys┼éowe i wiedz─Ö fachow─ů, aby wykonywa─ç nasz─ů prac─Ö, a zatem skupia si─Ö na cechach osobowo┼Ťciowych, takich jak inicjatywa i wsp├│┼édzia┼éanie, umiej─Ötno┼Ť─ç przystosowania si─Ö i zdolno┼Ť─ç przekonywania.

Autor twierdzi, ┼╝e nie jest to przemijaj─ůca moda ani najnowsze panaceum na bol─ůczki kadry kierowniczej. Dane, kt├│re przemawiaj─ů za powa┼╝nym traktowaniem tej nowej miary, s─ů oparte na badaniach dziesi─ůtk├│w tysi─Öcy pracownik├│w r├│┼╝nych zawod├│w. Wykazuj─ů one z niespotykan─ů wcze┼Ťniej dok┼éadno┼Ťci─ů, jakie cechy predestynuj─ů do zostania znakomitym pracownikiem, zw┼éaszcza na kierowniczym stanowisku.

Bystry inaczej, to ten in┼╝ynier, kt├│ry w szkole mia┼é najni┼╝sz─ů ┼Ťredni─ů ocen, ale kiedy poszed┼é do wojska i trafi┼é do szko┼éy oficerskiej, by┼é pierwszy w klasie, a obecnie jest dyrektorem jednej z firm doradczych. Chodzi┼éo o to, jak dawa─ç sobie rad─Ö z samym sob─ů, uk┼éada─ç stosunki z lud┼║mi, pracowa─ç w zespole, dowodzi─ç. I to samo sprawdza si─Ö w ┼Ťwiecie pracy. M├│wi─ůc inaczej, tym co si─Ö liczy, jest bycie bystrym w inny spos├│b.

Daniel Goleman, autor ksi─ů┼╝ek o inteligencji emocjonalnej*, pracownik naukowy Harvardu, prowadzi┼é przez wiele lat badania, kt├│re zakwestionowa┼éy po raz pierwszy zasadno┼Ť─ç otaczanego wielkim kultem ilorazu inteligencji - szeroko rozpowszechnion─ů opini─Ö, ┼╝e do osi─ůgni─Öcia sukcesu jest potrzebny sam intelekt. Testy na iloraz inteligencji nie by┼éy niezawodne, poniewa┼╝ osoby z wysokim ilorazem cz─Östo kiepsko dawa┼éy sobie rad─Ö w pracy, a te z miernym - pracowa┼éy bardzo dobrze. Cz─Östo ludzie o wybitnej inteligencji post─Öpuj─ů irracjonalnie, wr─Öcz beznadziejnie g┼éupio. Inteligencja, kt├│r─ů wykazujemy si─Ö w nauce, ma niewiele wsp├│lnego z ┼╝yciem emocjonalnym. Nawet osoby o wysokim ilorazie inteligencji mog─ů nieudolnie kierowa─ç swym ┼╝yciem prywatnym, dawa─ç si─Ö ponosi─ç nieokie┼éznanym emocjom i dzia┼éa─ç pod wp┼éywem niekontrolowanych impuls├│w.

Wnikliwa analiza rzeczywistych umiej─Ötno┼Ťci, dzi─Öki kt├│rym odnosimy sukcesy we wszystkich rodzajach zawod├│w i organizacji, wykaza┼éa, ┼╝e w decydowaniu o wybitnych osi─ůgni─Öciach zawodowych iloraz inteligencji zajmuje drugie miejsce po inteligencji emocjonalnej. Ma ona fundamentalne znaczenie dla wybitnych osi─ůgni─Ö─ç w pracy niemal we wszystkich zawodach i na wszystkich stanowiskach.

Idee te nie s─ů niczym nowym dla os├│b zajmuj─ůcych si─Ö prac─ů - to, jak panujemy nad sob─ů i w jakich pozostajemy stosunkach z lud┼║mi z naszego otoczenia, jest o┼Ťrodkiem zainteresowania wielu teorii zarz─ůdzania. Ju┼╝ Arystoteles w swojej Etyce nikomachejskiej nawo┼éuje do inteligentnego kierowania naszym ┼╝yciem emocjonalnym. Dobrze wykorzystane, w┼éasne nami─Ötno┼Ťci s─ů ┼║r├│d┼éem m─ůdro┼Ťci; kieruj─ů naszym my┼Ťleniem, wyznaczaj─ů po┼╝─ůdane warto┼Ťci, zapewniaj─ů nam przetrwanie. W uj─Öciu Arystotelesa problem polega nie na naszym emocjonalnym reagowaniu, ale na odpowiednio┼Ťciemocji i jej wyrazu.

Nowo┼Ťci─ů s─ů natomiast dane - dysponuje si─Ö obecnie wynikami prowadzonych od 25 lat bada┼ä empirycznych, ukazuj─ůcych z nieznan─ů wcze┼Ťniej precyzj─ů, w jakim stopniu sukces zale┼╝y od inteligencji emocjonalnej.
Wymagania pracodawc├│w

W latach sze┼Ť─çdziesi─ůtych i siedemdziesi─ůtych wystarczy┼éo p├│j┼Ť─ç do renomowanej szko┼éy i sko┼äczy─ç j─ů z dobrym wynikiem. Niestety, ┼Ťwiat pe┼éen jest dobrze wykszta┼éconych, niegdy┼Ť obiecuj─ůcych m─Ö┼╝czyzn i kobiet, kt├│rych kariery zawodowe utkn─Ö┼éy w martwym punkcie albo - co gorsza - zacz─Ö┼éy si─Ö ko┼äczy─ç.

Obecni pracodawcy, jak wynika z ich opinii, skar┼╝─ů si─Ö na brak umiej─Ötno┼Ťci spo┼éecznych u nowo zatrudnionych. Jeden z nich m├│wi: "Zbyt wielu m┼éodych ludzi nie potrafi przyjmowa─ç krytycznych uwag - kiedy powie im si─Ö co┼Ť na temat ich pracy, obra┼╝aj─ů si─Ö albo z┼éoszcz─ů. Reaguj─ů na uwagi o ich pracy tak, jakby by┼éa to napa┼Ť─ç na nich".

Og├│lnokrajowa ankieta w┼Ťr├│d pracodawc├│w wykaza┼éa, ┼╝e konkretne umiej─Ötno┼Ťci techniczne s─ů teraz mniej wa┼╝ne ni┼╝ zdolno┼Ť─ç uczenia si─Ö w miejscu pracy. Nast─Öpnie: umiej─Ötno┼Ť─ç s┼éuchania i porozumiewania si─Ö, zdolno┼Ť─ç do przystosowania si─Ö i tw├│rcze reakcje na niepowodzenia i przeszkody, umiej─Ötno┼Ť─ç panowania nad sob─ů, wiara w siebie, pragnienie rozwijania w┼éasnej kariery i duma z siebie, umiej─Ötno┼Ť─ç wsp├│┼édzia┼éania i prowadzenia pracy zespo┼éowej, umiej─Ötno┼Ť─ç polubownego rozstrzygania spor├│w,

Z tylu po┼╝─ůdanych cech tylko jedna by┼éa zwi─ůzana z wykszta┼éceniem - umiej─Ötno┼Ť─ç czytania, pisania i liczenia. To, czego nauczyli┼Ťmy si─Ö w szkole, jest kompetencj─ů progow─ů; musisz j─ů mie─ç, aby dosta─ç si─Ö do danej dziedziny, ale nie zrobi ona z ciebie gwiazdy. Dla uzyskania wybitnych osi─ůgni─Ö─ç wi─Öksze znaczenie maj─ů zdolno┼Ťci sk┼éadaj─ůce si─Ö na inteligencj─Ö emocjonaln─ů.

Na Zachodzie agencje werbuj─ůce na zlecenie wielkich firm nowych pracownik├│w spo┼Ťr├│d absolwent├│w renomowanych uczelni w og├│le nie bior─ů pod uwag─Ö stopnia na otrzymanym dyplomie uko┼äczenia uczelni ani wysoko┼Ťci ilorazu inteligencji. Poddaj─ů owych nieszcz─Ö┼Ťnik├│w specjalnie opracowanym przez siebie testom maj─ůcym wychwyci─ç w┼éa┼Ťnie ich emocjonalne zdolno┼Ťci.

Wysoka inteligencja emocjonalna sama w sobie nie gwarantuje jednak, ┼╝e osoba odznaczaj─ůca si─Ö ni─ů potrafi wykorzysta─ç umiej─Ötno┼Ťci emocjonalne w pracy. Oznacza ona tylko tyle, ┼╝e osoba ta ma bardzo dobre potencjalne mo┼╝liwo┼Ťci nauczenia si─Ö tych umiej─Ötno┼Ťci. Mo┼╝na bowiem mie─ç du┼╝─ů zdolno┼Ť─ç empatii, ale nie mie─ç nabytych, czyli wyuczonych umiej─Ötno┼Ťci, kt├│re przek┼éadaj─ů si─Ö np. na znakomit─ů obs┼éug─Ö klient├│w, ┼Ťwietne trenowanie zawodnik├│w, bycie znakomitym wychowawc─ů.

Daniel Goleman w swoich ksi─ů┼╝kach zwraca uwag─Ö na niekt├│re b┼é─Ödne pogl─ůdy dotycz─ůce tego tematu. Po pierwsze, inteligencja emocjonalna nie oznacza po prostu "bycia mi┼éym". W kluczowych momentach mo┼╝e ona wymaga─ç nie tyle "bycia mi┼éym", ile - na przyk┼éad - jednoznacznego i bezpo┼Ťredniego przedstawienia komu┼Ť niewygodnej, ale maj─ůcej dalekosi─Ö┼╝ne skutki prawdy, kt├│rej ten kto┼Ť unika jak ognia. Jak wiemy, jest to asertywno┼Ť─ç.

Po drugie, nie jest ona r├│wnoznaczna z pozbyciem si─Ö kontroli nad uczuciami, ze spuszczeniem ich z wodzy. Oznacza ona raczej takie kierowanie nimi, by by┼éy wyra┼╝ane odpowiednio i skutecznie. Kr├│tko m├│wi─ůc, emocje, kt├│re wyrywaj─ů si─Ö spod kontroli, mog─ů z m─ůdrego zrobi─ç g┼éupiego.

Po trzecie, nie jest prawd─ů, ┼╝e kobiety maj─ů wy┼╝sz─ů inteligencj─Ö emocjonaln─ů ni┼╝ m─Ö┼╝czy┼║ni. Niekt├│rzy z nich odznaczaj─ů si─Ö tak─ů sam─ů empati─ů jak najbardziej wra┼╝liwe na k┼éopoty i cierpienia innych os├│b kobiety, natomiast niekt├│re kobiety potrafi─ů przeciwstawi─ç si─Ö stresowi z tak─ů sam─ů niez┼éomno┼Ťci─ů jak najbardziej odporni emocjonalnie m─Ö┼╝czy┼║ni.

I po czwarte, poziom inteligencji emocjonalnej - w odr├│┼╝nieniu od ilorazu inteligencji - nie jest ukszta┼étowany genetycznie ani nie kszta┼étuje si─Ö we wczesnym dzieci┼ästwie. Dzi─Öki elastycznym po┼é─ůczeniom m├│zgowym nie jeste┼Ťmy skazani na taki czy inny temperament.

Inteligencji emocjonalnej mo┼╝na si─Ö bowiem wyuczy─ç i rozwija si─Ö ona przez ca┼ée ┼╝ycie w wyniku naszych do┼Ťwiadcze┼ä, a zatem mo┼╝e stale wzrasta─ç. Potocznie nazywa si─Ö to dojrza┼éo┼Ťci─ů.
Kompetencje inteligencji emocjonalnej

Co to wi─Öc jest ta inteligencja emocjonalna, od kt├│rej tyle zale┼╝y? Jakie predyspozycje psychologiczne nale┼╝y mie─ç, aby powiedzie─ç o sobie, ┼╝e jestem inteligentny emocjonalnie? W uj─Öciu Daniela Golemana na inteligencj─Ö emocjonaln─ů sk┼éada si─Ö pi─Ö─ç podstawowych kompetencji emocjonalnych i spo┼éecznych. S─ů to :
samo┼Ťwiadomo┼Ť─ç - wiedza o swoich stanach wewn─Ötrznych, preferencjach, mo┼╝liwo┼Ťciach i ocenach intuicyjnych, czyli ┼Ťwiadomo┼Ť─ç emocjonalna, poprawna samoocena, wiara w siebie, tj. silne poczucie w┼éasnej warto┼Ťci i ┼Ťwiadomo┼Ť─ç swoich mo┼╝liwo┼Ťci i umiej─Ötno┼Ťci;
samoregulacja - panowanie nad swoimi stanami wewn─Ötrznymi, impulsami i mo┼╝liwo┼Ťciami czyli samokontrola, utrzymywanie norm uczciwo┼Ťci i prawo┼Ťci, sumienno┼Ť─ç, elastyczno┼Ť─ç w dostosowywaniu si─Ö do zmian, innowacyjno┼Ť─ç;
motywacja - sk┼éonno┼Ťci emocjonalne, kt├│re prowadz─ů do nowych cel├│w lub u┼éatwiaj─ů ich osi─ůgni─Öcie, czyli d─ů┼╝enie do osi─ůgni─Ö─ç, zaanga┼╝owanie, inicjatywa, optymizm;
empatia - u┼Ťwiadamianie sobie uczu─ç, potrzeb i niepokoj├│w innych os├│b, czyli rozumienie innych, doskonalenie innych, nastawienie us┼éugowe, ┼Ťwiadomo┼Ť─ç polityczna, tj. rozpoznawanie emocjonalnych pr─ůd├│w grupy i stosunk├│w w┼Ťr├│d przedstawicieli w┼éadzy;
umiej─Ötno┼Ťci spo┼éeczne - umiej─Ötno┼Ť─ç wzbudzania u innych po┼╝─ůdanych reakcji, czyli wp┼éywanie na innych, porozumienie, ┼éagodzenie konflikt├│w, przewodzenie, tworzenie wi─Özi, wsp├│┼épraca i wsp├│┼édzia┼éanie, umiej─Ötno┼Ťci zespo┼éowe.

Inteligencja emocjonalna wg Daniela Golemana s─ů to zdolno┼Ťci rozpoznawania przez nas naszych w┼éasnych uczu─ç i uczu─ç innych, zdolno┼Ťci motywowania si─Ö i kierowania emocjami zar├│wno naszymi w┼éasnymi, jak i os├│b, z kt├│rymi ┼é─ůcz─ů nas jakie┼Ť wi─Özi. Kr├│tko m├│wi─ůc, jest to panowanie nad naszymi emocjami i ich wykorzystywanie do osi─ůgni─Öcia sukcesu. S─ů to zdolno┼Ťci odmienne od inteligencji akademickiej, czyli umiej─Ötno┼Ťci czysto intelektualnych, mierzonych ilorazem inteligencji, ale je uzupe┼éniaj─ůce. Wiele os├│b, kt├│re maj─ů wiedz─Ö ksi─ů┼╝kow─ů, ale cierpi─ů na niedostatek inteligencji emocjonalnej, pracuje dla ludzi o ni┼╝szym ilorazie inteligencji, g├│ruj─ůcych nad nimi umiej─Ötno┼Ťciami z zakresu inteligencji emocjonalnej.
Analfabetyzm emocjonalny

Wszystko zacz─Ö┼éo si─Ö od drobnej sprzeczki, ale przerodzi┼éo si─Ö w prawdziw─ů wojn─Ö. Dwaj uczniowie, ostatniej i przedostatniej klasy tego samego liceum w Brooklynie, posprzeczali si─Ö z pi─Ötnastoletnim koleg─ů. Potem zacz─Öli go zaczepia─ç i grozi─ç pobiciem, a┼╝ nast─ůpi┼é wybuch. Boj─ůc si─Ö, ┼╝e koledzy spe┼éni─ů swe pogr├│┼╝ki, przyni├│s┼é pewnego dnia do szko┼éy pistolet kalibru 38 i niedaleko stra┼╝nika zatrudnionego przez szko┼é─Ö zastrzeli┼é z bliskiej odleg┼éo┼Ťci obu ch┼éopc├│w.

Jest to niew─ůtpliwie sygna┼é ┼Ťwiadcz─ůcy o pal─ůcej potrzebie wprowadzenia do program├│w szkolnych lekcji panowania nad emocjami, za┼éatwiania spor├│w w spos├│b pokojowy i po prostu normalnego wsp├│┼é┼╝ycia. Pedagodzy zdaj─ů sobie spraw─Ö, ┼╝e pojawi┼é si─Ö zupe┼énie nowy i bardziej niepokoj─ůcy ni┼╝ z┼ée oceny z matematyki i czytania rodzaj braku wiedzy i umiej─Ötno┼Ťci - analfabetyzm emocjonalny. W og├│lnie obowi─ůzuj─ůcych programach i rozk┼éadach zaj─Ö─ç nie uwzgl─Ödnia si─Ö potrzeby uzupe┼énienia tego nowego, tak k┼éopotliwego braku. To, na co k┼éadzie si─Ö obecnie w szkole nacisk, zdaje si─Ö ┼Ťwiadczy─ç, ┼╝e bardziej dbamy o to, ┼╝eby dzieci umia┼éy dobrze czyta─ç i pisa─ç, ni┼╝ ┼╝eby do┼╝y┼éy do przysz┼éego tygodnia.

Koszty analfabetyzmu emocjonalnego to przecie┼╝ niepokoj─ůcy wzrost akt├│w przemocy, morderstw, gwa┼ét├│w. To r├│wnie┼╝ wzrost liczby samob├│jstw, budz─ůce przera┼╝enie sw─ů codzienno┼Ťci─ů narkomania i alkoholizm, a tak┼╝e r├│┼╝ne odmiany chor├│b psychicznych, jak: zaburzenia ┼éaknienia u kilkunastoletnich dziewcz─ůt, r├│┼╝nego rodzaju depresje.

Jak ju┼╝ wspomnia┼éam, Daniel Goleman twierdzi, ┼╝e inteligencja emocjonalna nie jest uwarunkowana genetycznie. Mo┼╝na si─Ö jej nauczy─ç. Mamy na to ca┼ée ┼╝ycie! Im wcze┼Ťniej jednak nauczymy si─Ö siebie, swoich emocji, tym lepiej, koszty bowiem analfabetyzmu emocjonalnego s─ů zbyt wielkie i za bardzo niszcz─ůce, aby┼Ťmy mogli sobie na nie pozwoli─ç.
Kształcenie emocji

Samowiedza jest ide─ů, kt├│ra zyskuje coraz wi─Öcej zwolennik├│w w szko┼éach ameryka┼äskich. Nazwy tego przedmiotu s─ů r├│┼╝ne: od rozwoju spo┼éecznego przez umiej─Ötno┼Ťci ┼╝yciowe po spo┼éeczne i emocjonalne uczenie si─Ö.

O┼Ťrodek Kszta┼écenia Nueva w San Francisco to szko┼éa prywatna oferuj─ůca dzieciom program nauki mog─ůcy by─ç wzorem dla kurs├│w inteligencji emocjonalnej. Tematyk─ů zaj─Ö─ç z wiedzy o sobie s─ů uczucia - twoje w┼éasne i te, kt├│re wybuchaj─ů w zwi─ůzkach z innymi osobami oraz panowanie nad emocjami. Wymaga to, by nauczyciele i uczniowie koncentrowali si─Ö na emocjonalnej stronie dziecka, czyli na tym, co z uporem ignoruje si─Ö w pozosta┼éych szko┼éach, tak┼╝e polskich. G┼é├│wnym za┼éo┼╝eniem tych program├│w jest ch─Ö─ç podniesienia u dzieci poziomu umiej─Ötno┼Ťci spo┼éecznych i emocjonalnych w ramach normalnego programu kszta┼écenia.

Daniel Goleman w swojej Inteligencji emocjonalnej podaje wiele przyk┼éad├│w lekcji samowiedzy. Kr─ůg siedz─ůcych na pod┼éodze uczni├│w, rzeczywiste konflikty mi─Ödzy nimi, ich rzeczywiste prze┼╝ycia, uczucia, kt├│re s─ů dok┼éadnie przez nich samych pod okiem nauczyciela rozpoznawane, nazywane, rozwi─ůzywane. Uczniowie ucz─ů si─Ö na lekcjach samowiedzy, ┼╝e nie chodzi o to, by zupe┼énie unika─ç konflikt├│w, ale o to, by wyja┼Ťni─ç nieporozumienie i prze┼éama─ç wzajemn─ů niech─Ö─ç i urazy, zanim doprowadz─ů do otwartej walki.

Psychiatrzy - specjali┼Ťci od prekursorskich program├│w edukacji emocjonalnej - uwa┼╝aj─ů, ┼╝e uczniowie zaczynaj─ůcy nauk─Ö w szkole ┼Ťredniej, kt├│rzy przeszli kurs edukacji emocjonalnej, przejawiaj─ů inne postawy ni┼╝ reszta. ┼üatwiej znosz─ů podwy┼╝szenie wymaga┼ä szkolnych, lepiej radz─ů sobie z nowymi zasadami post─Öpowania wobec r├│wie┼Ťnik├│w, s─ů bardziej odporni na pokus─Ö palenia papieros├│w i za┼╝ywania narkotyk├│w, rzadziej odwo┼éuj─ů si─Ö do rozwi─ůzywania konflikt├│w za pomoc─ů przemocy. Jest tak dlatego, ┼╝e opanowali umiej─Ötno┼Ťci emocjonalne, kt├│re przynajmniej na kr├│tki czas uodporniaj─ů ich na owe wielkie presje.

Mimo og├│lnego zainteresowania problemem edukacji emocjonalnej, w┼Ťr├│d pedagog├│w kursy takie s─ů rzadko┼Ťci─ů; wi─Ökszo┼Ť─ç nauczycieli, dyrektor├│w szk├│┼é, rodzic├│w nie wie w og├│le o tym, ┼╝e istniej─ů takie programy. Najlepsze bowiem wzory kszta┼écenia emocjonalnego mo┼╝na znale┼║─ç poza g┼é├│wnym nurtem o┼Ťwiaty - w nielicznych szko┼éach prywatnych i zaledwie kilkuset szko┼éach publicznych.

Bior─ůc pod uwag─Ö kryzys, w obliczu kt├│rego stoimy my sami i nasze dzieci, a tak┼╝e nadziej─Ö, kt├│r─ů daj─ů kursy kszta┼écenia emocjonalnego, czy nie powinni┼Ťmy naucza─ç wszystkich dzieci tych najwa┼╝niejszych w ┼╝yciu umiej─Ötno┼Ťci, i to bardziej ni┼╝ kiedykolwiek przedtem? - pyta Daniel Goleman. - A je┼Ťli nie teraz, to kiedy?

Urszula Lamczak
Piła
# Daniel Goleman, Inteligencja emocjonalna[i][/i][b][/b], tłumaczenie Andrzej Jankowski, Media Rodzina of Poznań, 1999.
Zapisane
grizzly
GoŠ


Email
Odp: INTELIGENCJA EMOCJONALNA
« Odpowiedz #1 : 2008-02-16, 17:18:43 »

......wi─Ökszo┼Ť─ç nauczycieli, dyrektor├│w szk├│┼é, rodzic├│w nie wie w og├│le o tym.....

A co dopiero mozemy wymagac od ogladaczy "Zlotopolskich" i tym podobnych???? Shocked Shocked Shocked

A jesli do tego dodac ze "nasi nauczyciele " to gorszy (odpad)inteligencji, 
ktory na inne studia nie mial szans z powodu "niemocy intelektualnej"
i zwiazanej z tym fizycznej przeszkody aby ukonczyc trudniejsze studia. Shocked Shocked Shocked Confused

Nauczyciel w Polsce to taki "felczer" medycyny
lub jak Renata Beger jako przyklad inteligentnej kobity. Cool Cool Cool Laughing Laughing Laughing


Zapisane
kodar
GoŠ


Email
Odp: INTELIGENCJA EMOCJONALNA
« Odpowiedz #2 : 2008-02-16, 17:47:08 »

Bea,super artykul,
wielce zachecajacy do pracy polegajacej nad rozpoznawaniu wlasnych emocji,czyli dlaczego takowa powstala,jaki bedzie skutek tykiej czy innej emocji oraz najwazniejsze jak sobie poradzic,czyli zaakceptowac,to co sie w danej chwili stalo,lub postapilo,zrozumiec,ze czlowiek jest tylko czlowiekiem i  popelnia bledy,przede wszystkim nie obwiniac innych za to co sie stalo,ani siebie.Wtedy,gdy obwiniami narasta niezadowolenie z nas samych,ktore powielane przeradza sie w agresje.Zapominamy tez jak wazne jest przezywanie naszych emocji,jezeli mamy potrzebe krzyku,to krzyczmy,jezeli placzu,to placzmy,nie mozemy tych emocji tlumic,musimy je przezyc.Naszych wlasnych   emocji nie  przenosimy na innych.Tak szybko zapominamy jak szybko wybuchly.Jezeli kochamy bezwarunkowa miloscia samych siebie,nigdy,ale to nigdy nie bedziemy widzieli w bliznim,lobuza,ani drania ani ofiary.
Trzeba kazdego,nawet zebraka,pijaka traktowac z szacunkiem i akceptacja .Kazdy z nas ma na tym padole jakis cel do spelnienia.Jezeli , to zrozumieny wzmocnimy naszyche pozytywne emocje. Smile
Zapisane
MONIKAW
GoŠ


Email
Odp: INTELIGENCJA EMOCJONALNA
« Odpowiedz #3 : 2008-02-16, 17:56:05 »

Beatko jest jeszcze druga cz─Ö┼Ť─ç "Inteligencja Emocjonalna w pratkyce" tego samego autora, polecam pasjonuj─ůca lektura.
Zapisane
ali
GoŠ


Email
Odp: INTELIGENCJA EMOCJONALNA
« Odpowiedz #4 : 2008-02-16, 18:17:44 »




A jesli do tego dodac ze "nasi nauczyciele " to gorszy (odpad)inteligencji, 
ktory na inne studia nie mial szans z powodu "niemocy intelektualnej"
i zwiazanej z tym fizycznej przeszkody aby ukonczyc trudniejsze studia. Shocked Shocked Shocked Confused

Nauczyciel w Polsce to taki "felczer" medycyny
lub jak Renata Beger jako przyklad inteligentnej kobity. Cool Cool Cool Laughing Laughing Laughing


brunatny cie┼ä  na ci─Ö pad┼é??

po SNach mieli┼Ťmy lepszych nauczycieli
Zapisane
Edyta
GoŠ


Email
Odp: INTELIGENCJA EMOCJONALNA
« Odpowiedz #5 : 2008-02-16, 18:33:59 »


Trzeba kazdego,nawet zebraka,pijaka traktowac z szacunkiem i akceptacja

Widzisz Grizzly? Nawet Beate Beger i ┼üy┼╝wi┼äskiego  Laughing
Co┼Ť Ci ta Beata Beger "zalaz┼éa za sk├│re"  ,ciekawe czemu?  Laughing
Zapisane
Zyon
Hero Member
*****
wiadomoÂci: 21848

pind┼╝ar ryskow wyszy


Odp: INTELIGENCJA EMOCJONALNA
« Odpowiedz #6 : 2014-10-17, 14:59:55 »

Dobra ksiazka, mozna smialo polecic temu i owemu, bo dzisiaj w dobie internetu, kiedy trudno wyczuc intencje i zamiary po samym tekscie pisanym, przydaje sie jeszcze bardziej  Cool
Zapisane

Work Buy Consume Die
Radzio
GoŠ


Email
Odp: INTELIGENCJA EMOCJONALNA
« Odpowiedz #7 : 2014-10-23, 19:33:14 »

Ksi─ů┼╝ka to przede wszystkim jest "tekst pisany". A intencje dobrej ksi─ů┼╝ki, niezmiennie, poprawa wydajno┼Ťci w miejscu pracy. Hodowla pracownika doskona┼éego w praktyce.
Zapisane
Zyon
Hero Member
*****
wiadomoÂci: 21848

pind┼╝ar ryskow wyszy


Odp: INTELIGENCJA EMOCJONALNA
« Odpowiedz #8 : 2014-11-06, 09:54:58 »

Zapisane

Work Buy Consume Die
Gavroche
Hero Member
*****
wiadomoÂci: 35007


Odp: INTELIGENCJA EMOCJONALNA
« Odpowiedz #9 : 2018-07-31, 14:45:10 »

Po "sukcesach" autonomicznych pojazdów, system rozpoznawania twarzy dał ciała:
http://kopalniawiedzy.pl/Rekognition-Amazon-rozpoznawanie-twarzy,28567
Nie b├│jmy si─Ö na razie AI. Wink
Zapisane
renia
Hero Member
*****
P│eŠ: Kobieta
wiadomoÂci: 49647


Odp: INTELIGENCJA EMOCJONALNA
« Odpowiedz #10 : 2018-07-31, 15:58:34 »

Mo┼╝e system dobrze rozpozna┼é, tylko oni si─Ö nie przyznaj─ů... Rolling Eyes Laughing
Zapisane

Strony: [1] Do gˇry Drukuj 
« poprzedni nastŕpny »
Skocz do:  

Dzia│a na MySQL Dzia│a na PHP forum.dr-kwasniewski.pl | Dzia│aj▒ce na SMF 1.0.8.
© 2001-2005, Lewis Media. Wszystkie prawa zastrze┐one.
Prawid│owy XHTML 1.0! Prawid│owy CSS!
Strona wygenerowana w 0.043 sekund z 19 zapytaniami.