Aktualności:

8. Życie bez ruchu nie jest życiem. Starajmy się ruszać w każdym wieku, dostosowując rodzaj i wielkość wysiłku do możliwości naszego organizmu.

Menu główne

Szkolna edukacja :)

Zaczęty przez elmo, 2007-09-19, 15:07:28

Poprzedni wątek - Następny wątek

michal

Cytat: admin w 2009-01-05, 16:54:05
1. Jacek do jajecznicy zużył dokładnie połowę jajek znajdujących się w lodówce i jeszcze pół jajka. Z ilu jajek usmażył jajecznice, jeśli w lodówce zostało 5 jajek?
A.   4
B.   5
C.   6
D.   10
E.   11

Czy może mi to ktoś wyjaśnić?

Adminowi chodzi o to, że pytań się nie wyjaśnia, bo to jest logicznie bez sensu ;) A swoją drogą ten Jacek, jak robił tę jajecznicę, to w przepisie stało, że musi smażyć 9 minut, ale biedak ma tylko dwie klepsydry: 7-minutową i 4-minutową. Jak ma odmierzyć 9 minut przy użyciu tych klepsydr?

Hana

Rownania z jedna niewiadoma sie klaniaja---program pierwszej polowy stkoly podstawowej--czy wszyscy tacy niedouczeni?

Jajek w lodowce bylo X, Jacek zuzyl 1/2X/polowe  co bylo w lodowce/ i jeszcze pol jajka czyli 1/2 calego jajka to wszystko ma sie = poec /5/.

I teeaz ukladamy rownanie i rozwiazujemy .

                   Odp. X=....  !

Nastepnie sprawdzamy, czy dobrze rozwiazalismy rownanie.
                      Lewa strona rownania musi sie rownac prawej.

                                L = P

Jezeli tak jest to mozemy byc z siebie zadowoleni / dostaniemy cenzurke do nastepnej klasy szkoly podstawowej.

michal

Mamy dwa wysokie, 24-metrowe słupy i dłuuugi 32-metrowy kabel, który chcemy rozwiesić między słupami. W jakiej odległości musimy postawić słupy, żeby ten zwisający kabel w najniższym położeniu był na wysokości 8 metrów.

Podpowiedź 1: można korzystać z równania krzywej łańcuchowej (jak ktoś nie zna, to może je wyprowadzić rachunkiem wariacyjnym).
Podpowiedź 2: nie chodzi o rozwiązanie typu: słupy postawić w odległości 32-metrów a kabel zawiesić na wysokości 8 :) kabel przypinamy na samej górze :)

toan

Ale to nie są "jaja" - tylko prawdziwe zadanko z "Alfik - konkurs matematyczny" dla 3 kl. podstawowej szkoły!, które rozwiązuje Krzyś, w ramach treningu do "Kangurka". Przychodzi do mnie i mówi: "Tyś nie rozumiem". Czytam i mnie wychodzi sześć, ale nie mam pewności, więc wrzucam na Forum tę jajecznicę... I...

michal

Jacek chciał zjeść jajecznicę z 6 jajek, ale miał bardzo daleko po eko-jajka. Wyszedł z domu o 6 rano i szedł, szedł... O 18 doszedł do chłopa, który sprzedał mu tych 11 jajek :) Ponieważ było już ciemno, to przespał noc u chłopa i rano, o 6.00, wyszedł z powrotem do domu. Wracał dokładnie tą samą drogą, którą szedł poprzedniego dnia, docierając na miejsce o 18. Czy na ścieżce jest taki punkt, w którym Jacek był o tej samej godzinie w obu dniach (tzn z jajami i bez jaj ;))? Jeśli jest, to dlaczego jest... Jeśli nie ma, to dlaczego nie ma...

PS. Jacek nie szedł koniecznie z jednakową prędkością. Np. w jedną stronę miał pod górkę, to szedł sobie powoli, w drugą miał z górki, ale robił sobie odpoczynki... Nie wiemy jak szedł, raz szybko, raz wolno, jak przystanął, raz goniły go wilki i musiał biegać :) Generalnie o prędkości nie zakładamy nic...

OK, trzy zadania wystarczą... Miłego łamania głowy dla tych, co się podejmą

Edyta


Edyta

Cytat: admin w 2009-01-05, 17:54:17
Ale to nie są "jaja" - tylko prawdziwe zadanko z "Alfik - konkurs matematyczny" dla 3 kl. podstawowej szkoły!, które rozwiązuje Krzyś, w ramach treningu do "Kangurka". Przychodzi do mnie i mówi: "Tyś nie rozumiem". Czytam i mnie wychodzi sześć, ale nie mam pewności, więc wrzucam na Forum tę jajecznicę... I...

Tutaj trzeba wziąsc pod uwage ile zużył jajek i z ilu całych jajek usmazył tą jajecznice.Czy moze jeszcze cos innego  :)
Bo moze zużył np. 6 a usmażył z jednego,bo 5 jajek potłukł  :)

toan

No właśnie wydaje się to bez sensu, ale - gra słów typu: cegła waży kilo i pół cegły - ile waży cegła? - też jest bez sensu na pierwszy rzut oka.

toan

Tu jest też przykład "gry słów" z zadania konkursowego Alfik matematyczny kl. III:
Osiedlowy kosz na śmieci jest opróżniany codziennie o godzinie 7 rano. Jeżeli śmieci zostały zabrane dokładnie 20 godzin temu, to kiedy znów przyjadą śmieciarze?
   A) za 40 godzin   B) za 80 godzin   C) za 100 godzin   D) za 120 godzin   E) za 160 godzin
Prawidłowa odpowiedź: C - bo: 4+24+24+24+24 = 100
Ale, że trzecia klasa ma takie zadania  :shock:

michal


michal

Cytat: admin w 2009-01-05, 18:56:15
Tu jest też przykład "gry słów" z zadania konkursowego Alfik matematyczny kl. III:
Osiedlowy kosz na śmieci jest opróżniany codziennie o godzinie 7 rano. Jeżeli śmieci zostały zabrane dokładnie 20 godzin temu, to kiedy znów przyjadą śmieciarze?
   A) za 40 godzin   B) za 80 godzin   C) za 100 godzin   D) za 120 godzin   E) za 160 godzin
Prawidłowa odpowiedź: C - bo: 4+24+24+24+24 = 100
Ale, że trzecia klasa ma takie zadania  :shock:

Szacunek dla 3-klasisty który to rozwiąże...

Edyta

No to ja mam takie zadanko tez z 3 klasy;

Po zbudowaniu tunelu nad kanalem La Manche kazde przedsiewziecie techniczne wydaje sie mozliwe.Gdyby skonstruować ogromną drabine od Ziemi do ksiezyca,to jak długo wspinałbym sie po niej,nie robiąc zadnych przerw?
Posuwałbym sie z predkoscią 5km na godzine ,zaś odległość od Ziemi do Ksiezyca wynosi 300.000 km.
A).mniej wiecej 6 mis.
B).mniej wiecej 30 lat.
C).mniej wiecej 300lat.
D).mniej wiecej 7 lat.
E).mniej wiecej 100 lat.

To jeszcze mozna sobie obliczyć,ale niektóre zadanka są naprawde pokrecone.

michal

Cytat: Edyta w 2009-01-05, 19:07:51
Po zbudowaniu tunelu nad kanalem La Manche kazde przedsiewziecie techniczne wydaje sie mozliwe.Gdyby skonstruować ogromną drabine od Ziemi do ksiezyca,to jak długo wspinałbym sie po niej,nie robiąc zadnych przerw?
Posuwałbym sie z predkoscią 5km na godzine ,zaś odległość od Ziemi do Ksiezyca wynosi 300.000 km.
A).mniej wiecej 6 mis.
B).mniej wiecej 30 lat.
C).mniej wiecej 300lat.
D).mniej wiecej 7 lat.
E).mniej wiecej 100 lat.

Każdy cwany łebek któremu nie chce się liczyć napisze tak: każda odpowiedź jest dobra, jak się odpowiednio dobierze to "mniej" i "więcej" ;)

Opal

Według mnie Jacek usmażył jajecznicę z 4 jajek. Zrobił ją z połowy jajek z lodówki + pół jajka. W lodówce jest 5 jajek, czyli połowa z tego to 2,5 jajka + pół = 3 jajka. Jeżeli 3 jajka i 5 zostało, to było 8 jajek, a więc jajecznica z połowy to są 4 jajka.

Może jednak się mylę :lol: - zawsze zakładam taką ewentualność :lol:

toan

Opal - dzięki!
  :shock: - teraz to widzę i rozumiem! - jakie proste!  :wink:
Cztery to poprawna odpowiedź!

Ale obiektywnie, to współczuję tym obecnym trzecioklasistom!

Edyta

Cytat: admin w 2009-01-05, 19:25:01
Opal - dzięki!
  :shock: - teraz to widzę i rozumiem! - jakie proste!  :wink:
Cztery to poprawna odpowiedź!


A po czym zostało 5 jajek w lodówce? Po nocnej imprezie?  :wink:

toan

Nie ważne! Idę tłumaczyć!  :D

Edyta

Bea kiedys napisała tutaj,ze takie zadania z Kangurka wymagają bardziej logicznego myslenia niz wiedzy matematycznej.
Po przestudiowaniu duzej ilosci takich zadań przyznaje Jej racje.
Pozdrawiam Cie Bea.

Blackend

No sorry, ale ja nadal widzę 6 :(
11:2=5,5
5,5+0,5=6
11-6=5

Edyta

W sumie to nie wiem,czego chcą nauczyc tą grą słów.
To jest na zasadzie "uda sie albo sie nie uda".
Szkoda,ze nie ma takich "normalnych" Olimpiad z matematyki,które wymagały typowej wiedzy matematycznej,bez żadnych kilku odpowiedzi,a których trzeba wybrać prawidłową.
Te testy nie prowadzą do rozwoju umiejetnosci matematycznych,tylko raczej do ogłupienia.
Trudno.Taki jest program nauczania.